Zijn je collega’s cynisch geworden?

Een zee van duistere emojis. Lucy (head of operations) leidde een sessie met 400 medewerkers. Ze begon met vragen hoe iedereen er nu instond, en kreeg een heftige respons.

Het was het cynisme dat haar verraste. Tientallen doodshoofdjes en hologige blauwe kopjes op het scherm. Scherpe teksten in de chat.

Een week later is Lucy toch blij met haar insteek. In de dagen na de sessie stroomde haar inbox vol met verzoeken voor een persoonlijk gesprek.

Collega’s zeggen dat ze zich een nummer voelen. Een ding. Iets dat zorgt voor omzet en productie. Vandaar dat de simpele vraag “hoe sta jij er nu in?” zoveel losmaakte. Want Lucy deed iets waarin men eigenlijk niet meer geloofde: oprechte menselijke aandacht geven.

Cynisme: gebrek aan vertrouwen in goede bedoelingen van anderen. Hoe reageer je erop als je zelf goede bedoelingen hebt? Ga je argumenteren waarom jij wel te vertrouwen bent? Of beweeg je richting de uitgang, op zoek naar een niet-toxische werkomgeving?

Cynisme managenstaat niet in je functieomschrijving, maar het komt sowieso op je pad. Hoe je het ook noemt – strategisch ingesteld, visionair, moreel ambitieus, idealistisch, naïef – je krijgt met cynisme te maken als je ideeën hebt voor een betere toekomst.

Samen maken we de wereld beter. In een of andere vorm heeft iedere organisatie iets van deze strekking als hoger doel. Meestal na maanden schaven aan de formulering. Maar klanten en medewerkers kijken naar de dagelijkse praktijk, en halen hun schouders op.

Iedere dag lopen we door een wolk van beloftes die niet worden waargemaakt. Als je erop let ga je het zien. Bedrijven, de overheid, je favoriete fietsenmaker met de 9.4 klantenbeoordeling op de etalage; alles bluft zich een ongeluk.

Het gevolg daarvan is lage verwachtingen. Je stelt je erop in dat het uiteindelijk toch allemaal draait om geld. Aan de andere kant betekent het ook dat verrassend voorbeeldgedrag onverwacht veel teweeg kan brengen.

Het voorbeeld van Lucy laat zien hoeveel honger er is naar basaal moreel handelen. Zeker, in zakelijke, corporate omgevingen is het niet makkelijk om op hoog niveau het juiste te doen. Maar ook als je het klein houdt, kunnen de gevolgen groot zijn.

Onderschat nooit hoe snel concrete ervaringen iets kunnen laten kantelen. Eén of twee momenten kunnen je je hele leven bijblijven, en kleuren hoe je de wereld ziet. Terwijl de woorden van de purpose vervliegen, als wolken in de wind.

Hoe ga je cynisme – in jezelf en in anderente lijf? Breng in praktijk wat op de gevel staat. Hou het simpel, en gekoppeld aan je eigen visie op verandering. Zo wordt jouw gedrag een voorbeeld voor anderen die – net als jij – iets extra’s brengen in de organisatie.

Geloof je in het hogere doel, maar twijfel je aan de uitvoering? Worstel je met cynisme? Wil je een keer sparren over ideeën om anderen positief te verrassen? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch visiegesprek (30 minuten, vrijblijvend).

Share the Post:

Joost van de Loo

Impact in de Praktijk I Joost van de Loo helpt professionals met visie om te overtuigen zonder discussie. Met impact in de praktijk heb je in korte tijd nieuwe tools in handen voor het realiseren van verandering. Voor vernieuwers met een kompas die in praktijk brengen wat op de gevel staat.