Leun je op jezelf, of leun je op je visie?

Vertrouwen, veiligheid, energie: hoe je het ook noemt, je zult moeten leveren wanneer je omgeving iets anders verlangt dan jij laat zien.

Blog artikel over ontdekken hoe je het best jezelf kunt zijn om je impact te vergroten

“Ik heb nog niet echt een beeld. Het voelt wat ongrijpbaar, kun je het wat concreter maken?” High performers met visie krijgen regelmatig te maken met twijfel over hun ideeën en idealen. En zelfs na gedegen argumenten en toelichting is de ander soms toch niet tevreden.

Bij nader onderzoek blijkt meestal dat het niet aan je visie ligt. Je verhaal is goed. De vraag waar mensen mee zitten is: “Wie ben jij? Ben je veilig?”

Verwarrend. Want je laat je toch al kennen via je werk en hoe je dat aanpakt. Moreel ambitieus, gedreven om het systeem van binnenuit te veranderen. Op hoog niveau presterend. Je brengt betrouwbaar in praktijk wat op de gevel staat.

Al die dingen samen maken je anders en eigen. Kennelijk is dat toch niet genoeg om volledig te overtuigen. Dus er is werk aan de winkel. Want voor jezelf ben je misschien al een solide authentieke persoonlijkheid, maar als je dat voor anderen nog niet bent – of, wat vaker voorkomt, men kan je niet goed plaatsen, dan heb je een impactprobleem.

Impact maken met je visie is zorgen dat het klopt en dat het werkt. Linksom of rechtsom wil iedereen voelen dat er geen addertjes onder het gras zitten. Voor jou is dat ook prettig, geen verrassingen door lijken in je eigen kast.

Wie ben je?

In de media lijkt het antwoord daarop een simpele zaak. Jezelf laten kennen is een kwestie van ‘heel dichtbij jezelf blijven’, ‘je kwetsbaar opstellen’, ‘houden van jezelf’, ‘je muurtje afbreken’, het gordijn wegtrekken en … daar ben je!

Maar misschien zit er wel helemaal niets achter het gordijn. Zoals John le Carré, schrijver van Britse spionage thrillers, zegt in een documentaire over zijn leven: “Er is een leegte in het centrum van de mens”. En: “Als ik niet schrijf, heb ik maar heel weinig identiteit.”

Welke van de twee ben je: de Ware Ik achter de schermen, of het Veranderlijke Verhaal rond een stille lege kern? Met theorie ga je hier niet uitkomen. Is ook niet nodig. Ga voor wat vertrouwen, veiligheid en energie geeft, op de werkvloer, in het veld, en als je alleen bent.

Laat je inspireren door Sven, die zich binnen een grote bank opwierp als challenger brand. Hij is de slimme verbindende mens met een beperking (Sven zit in een rolstoel) die met warmte en humor de status quo uitdaagt: “Durven jullie de concurrentie met gehandicapten aan?”

In feite heb je een soort coming out nodig. Een besluit, om jezelf in de spotlight te zetten. Zonder je nu al vast te leggen in de manier waarop. Je denkt misschien gelijk aan een mooi kwetsbaar stuk op social media, maar eerst heb je nog iets te ontdekken.

Als anderen iets bij je missen, zie je zelf ook nog iets over het hoofd. Experimenteren is dan beter dan navelstaren. Jouw overtuigende vorm van jezelf zijn vind je niet achter de tekentafel, daar moet je tegenaanlopen. Net zoals een schrijver mag je stelen van het leven om de waarheid te verzinnen.

Het resultaat: eerst leunde je op je visie, nu leun je op jezelf.

Ben je gewend om je daden voor zich te laten spreken? Bereik je daar te weinig mee bij mensen? Heb je een sterk verhaal, maar mis je nog iets ongrijpbaars in jezelf? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch visiegesprek (30 minuten, vrijblijvend).

Share the Post:

Joost van de Loo

Impact in de Praktijk I Joost van de Loo helpt professionals met visie om te overtuigen zonder discussie. Met impact in de praktijk heb je in korte tijd nieuwe tools in handen voor het realiseren van verandering. Voor vernieuwers met een kompas die in praktijk brengen wat op de gevel staat.