‘Waarom doe je wat je doet?’

Je vecht voor je visie, je staat voor wat je gelooft en je kent je motivatie. Maar sommige mensen accepteren jouw verklaring gewoon niet. Wat nu?

Ik geloof er niets van,” krijg je te horen.

Ongelofelijk.

Niets werkt: uitweiden, toelichten, vertellen over je jeugd en de staat van de wereld, over de studies die er naar jou zijn gedaan en die jij zelf hebt gedaan. Een groep, groot genoeg om serieus te nemen, blijft niet-overtuigd van jouw verklaringen voor je eigen gedrevenheid.

Het is bizar en verontrustend.

Misschien herken je dit ook: als iemand afwijst wat ik zelf oprecht zie als waar, voel ik me vreemd en anders. Want mijn beeld van de werkelijkheid wordt ontkend. “Bij jou lopen fantasie en realiteit door elkaar”, zegt men. “Het lijkt wel of ideeën voor jou echt zijn.”

Mijn drive is: ik zie het goed, ideeën zijn echt. De wonderlijkheid van het universum is echt. De toekomst die je wilt is er al.

Dat verklaart waarom ik werk aan ervaringen en voorbeelden van ongelofelijke impact in de praktijk, samen met anderen die daar ook voor gaan. Ik ben op zoek naar mijn gelijk; naar bewijzen dat ik het goed zie – en naar de veiligheid van het samen anders mogen zijn, op een manier die mooi en nuttig is voor de samenleving.

Een visie hebben is één ding. Geloofwaardig zijn in je persoonlijke verbinding daarmee is een tweede. Wat is jouw skin-in-the-game? Hoe zet je je motivatie neer op een manier die overtuigt, zonder discussie?

Jezelf verklaren is altijd moeilijk. Zeker als je dingen wilt die bizar klinken. Zoals bijvoorbeeld: ‘over 10 jaar zijn bankiers goed in goedheid’. Waarom ben jij zo begaan met goedheid?!

Vraag je eerst af of je wel echt zo goed weet hoe het zit bij jezelf. Weet je wat je drijfveren zijn? Je kunt altijd nog extra investeren in zelfonderzoek, 360 graden feedback, coaching, advies, intervisie en ervaringen buiten je comfort zone.

Stel dat je dat allemaal al achter de rug hebt. Dan nog kan het aandringen doorgaan: “Wat staat er voor jou persoonlijk op het spel? Waarom loop juist jij aan deze visie te sleuren?

Bedenk: het Gouden Zinnetje, de killer explanation, heb je allang ergens liggen. Misschien heb je die woorden gisteren nog gezegd of ergens opgeschreven. Maar je hebt ze niet onthouden omdat je zelf de doelgroep niet bent.

Jouw motivatie is dat wat anderen motiveertomdat ze zien dat jij erop aangaat. Je wilt dus ontdekken waar anderen op aangaan, wat betreft jouw motivatie.

Dat lukt het best met het principe: Throw things at the wall and see what sticks.  Ga in dialoog met passende mensen en gooi al sparrend allerlei balletjes op. Net zolang totdat je hoort: “Ja! Mooi, geloofwaardig, en overtuigend, voor mij.”

Waarom werkt dit zo en niet anders? Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan. De wereld is wonderlijker dan je denkt.

Ken je je visie, maar weet je minder over jezelf? Of ken je jezelf, maar gaan anderen daar niet in mee? Verlang je naar simpel overtuigen? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch visiegesprek (30 minuten, vrijblijvend).

Share the Post:

Joost van de Loo

Impact in de Praktijk I Joost van de Loo helpt professionals met visie om te overtuigen zonder discussie. Met impact in de praktijk heb je in korte tijd nieuwe tools in handen voor het realiseren van verandering. Voor vernieuwers met een kompas die in praktijk brengen wat op de gevel staat.