Waar zijn de mensen die het serieus menen?

Vertrouwen. Het is de basis van een mooi leven en succes in je werk. Maar heeft de ander een kompas, of kijk je naar een copingstrategie?

afbeelding bij artikel over de zoektocht naar vertrouwen

“Een goede journalist is een baken van vertrouwen en autoriteit,” zei een voormalig hoofdredacteur die ik deze week sprak. “Daarvoor moet je vertragen, afstand weghalen, minder willen en dan meer krijgen.”

Vertrouwen krijgen is één ding. Voor mensen met een kompas lukt dat meestal wel aardig. Hoewel de omgeving vaak heel bepalend is: “Collega’s raken verwijderd van de goede personen die ze eigenlijk waren door de culturele marinade”, zegt Stefania, innovatie specialist bij een hogeschool.

Maar hoe ga je om met vertrouwen geven, als vrijwel niemand om je heen serieus lijkt te menen wat hij of zij beweert of belooft? Wat als je werkt voor een leidinggevende die zegt “Ik steun je”, maar het vervolgens op sleutelmomenten laat afweten?

Juist mensen met meer visie dan hun baas hebben vaak extra behoefte aan vertrouwen. Want pionieren is een onzekere business, en dan is backup vaak meer dan welkom.

Dat bleek laatst ook weer tijdens de workshop Vind De Ideale Leidinggevende in Eindhoven. Daar was ‘geeft rugdekking’ een van de vurigst verlangde kwaliteiten van een manager, samen met ‘eerlijk’, ‘vakkundig’ en ‘beloont soms spectaculair’.

We stelden ook vast: de meest mensen deugen, maar de meeste mensen bedoelen hun mooie woorden niet zo letterlijk als jij misschien zou willen. Ga je daar wel op varen, dan loop je vast in woede en cynisme.

Misschien heb je de neiging om negatieve gevoelens af te wijzen, maar ze wijzen naar de oplossing – en die oplossing is: neem je cynisme serieus.

Geen vertrouwen hebben in de mensheid is namelijk zo gek nog niet, zeker als die mensheid zich in een kantooromgeving bevindt. Kantoortijgers die geen rugdekking geven doen dat meestal niet uit onwil, maar omdat het te moeilijk is.

Echte uitblinkers in moed en trouw werken immers bij de commando’s, of in de thuiszorg. Niet op de Zuidas of bij een hogeschool. En als ze daar wel werken, dan haalt zo’n context meestal ander gedrag naar boven. In veel organisaties is “Ik steun je” geen belofte, maar een vorm van coping.

Besef dus je waar je inzit. In feite wil je invloed hebben op gedrag. Gedragsverandering draait om dingen makkelijk maken, niet om argumenten of bewustwording. 

Hoe maak je het makkelijk voor jezelf en je omgeving? Blijf uit de discussie en richt de energie van je woede op het creëren van impact met je visie. 

Aansprekende resultaten maken het makkelijk voor jezelf, je leidinggevende en je omgeving om te zien wat je eigenlijk bedoelt. En iedereen kan delen in succes, ook zonder de visie erachter te omarmen.

Hoe meer jij voor elkaar krijgt, hoe makkelijker het wordt voor anderen om jouw werk te steunen – zelfs al gaan ze eigenlijk niet echt voor het hogere doel, of hebben ze nu iets anders aan hun hoofd.

Dus vertrouw op je cynisme en vergroot je impact. Zo laat je aan je medestanders zien dat jij het zelf wel serieus meent, en geef je rugdekking aan de mensen van wie je nu nog geen rugdekking krijgt. Wederkerigheid is de basis van vertrouwen.

Heb je behoefte aan medestanders en mensen waar je op kunt bouwen? Maar stoot je je steeds weer aan dezelfde steen? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch visiegesprek (30 minuten, vrijblijvend).

Share the Post:

Joost van de Loo

Impact in de Praktijk I Joost van de Loo helpt professionals met visie om te overtuigen zonder discussie. Met impact in de praktijk heb je in korte tijd nieuwe tools in handen voor het realiseren van verandering. Voor vernieuwers met een kompas die in praktijk brengen wat op de gevel staat.