Als het om visie gaat is dit de crux: overtuigend presenteren is geen garantie voor overtuigend zijn.
Ambitieuze veranderaars hebben soms de neiging om informerend te communiceren. Vanuit de aanname ‘je gaat het pas zien als je het door hebt’ voeden ze hun omgeving met feiten en argumenten.
Dat mislukt vrijwel altijd. Mensen haken snel af als ze overspoeld worden met informatie waar ze niet om hebben gevraagd.
Een logische stap is dan dat je jezelf gaat verbeteren. Bijvoorbeeld met een storytelling coach die helpt bij het vormgeven van je verhaal, met speciale aandacht voor emotioneel contact met je publiek.
Meer kennis en kunde komt altijd van pas. En het is fijn dat men je “overweldigend”, “indrukwekkend”, of “bijzonder” noemt naarmate je beter gaat presenteren.
Maar mèt een goed verhaal, op hoog niveau presteren, betekent niet dat je ook mandaat krijgt om je visie uit te voeren. Er komt vaak zelfs extra weerstand, en aangescherpte tegenargumenten.
“Ik had acteerlessen genomen en zette een fantastische presentatie neer die eindigde met applaus,” zegt Judi (42, strategisch productmanager). “Dus ik was blij. Maar het bizarre was, dat er achteraf ook mensen zijn gaan klagen bij mijn manager. Ze voelden zich ‘klemgezet’ door mijn optreden.”
Overtuigend presenteren kan dus ook tegen je werken. En waarschijnlijk communiceer je al best aardig. Of je leert jezelf die vaardigheden snel genoeg aan, zodra je doorkrijgt dat het beter kan.
Hoe dan ook: er is veel meer winst te behalen met veranderen aan wie je presenteert, en waar. De uitdaging voor de pionierende visionair zit ‘m in het vinden van de juiste context en de juiste medestanders. Wanneer val je in goede aarde, zelfs al breng je het slecht?
High performers met visie leggen de lat altijd hoog. Ten eerste werk je al in een veeleisende omgeving. Ten tweede heb je de uitdaging zelf nog verder vergroot, doordat je – bijvoorbeeld – geen genoegen neemt met alleen maar praten over gelijkheid op de werkvloer. Je doet gelijkheid, naast je gewone taken.
Omdat je gewend bent aan moeilijk, liggen de kansen in ‘makkelijk’. Dat is de sleutel tot jouw overtuigingskracht: ontwikkel een neusje voor de momenten wanneer het verbazingwekkend soepel gaat. Herken de mensen die aangaan op jouw verhaal, ongeacht de kwaliteit van je presentatie.
Wil je meer impact, maar heb je het gehad met aan jezelf werken? Ontstaat er soms weerstand door je de kwaliteit van wat je levert? Een keer samen sparren daarover? Je kunt je hier aanmelden voor een telefonisch visiegesprek (30 minuten, vrijblijvend).